Ha azt akarod, hogy tűpontos, azonnali visszajelzéseket kapj önmagadról, akkor kezdj el AcroYogázni! Mielőtt halálra rémisztenélek, gyorsan leszögezem, hogy többször egészen idilli dolgok derülnek ki, de nem titkolom, hogy számos kemény pillanatot is átélhetsz gyakorlás közben.

Az AcroYoga az egyik leghatékonyabb önismeret-fejlesztő eszköz, amivel eddig találkoztam, az elmúlt három évben rengeteg rejtett és ismert tulajdonságommal szembesített, ami nem volt mindig kellemes. Mindenesetre sokkal közelebb kerültem a válaszaimhoz a ki vagyok én, mit akarok elérni, hogyan bírom a nyomást, a kudarcot, vagy éppen hogyan kezelem a sikert témakörökben.

grumpy cat
Ne azt kutasd, hogy ki a hibás, hanem azt, hogy te mit tudsz még megtenni azért, hogy sikerüljön!

Nincs ebben semmi misztikus, mivel az AcroYoga egy páros (vagy kiscsoportos) mozgásforma, – így kizárólag egy másik emberrel szoros együttműködésben lehet célt elérni. Kooperáció nélkül hamar véget ér a közös gyakorlás, a kooperáció viszont önismeret nélkül nem működik. Ha nem vagyok tudatában a működésemnek, ha nem vagyok önreflexív, akkor vége a dalnak. Míg az életben elevickélhetünk egy viszonylag alacsony önismereti szinttel, addig az AcroYogában ez lehetetlen.

Az önismeret fokozatai

Az önismeret egy törekvés, amelyben saját magunkat igyekszünk megérteni. Ahogy nem tudjuk megjavítani az autónkat, ha nem ismerjük a működését, úgy önmagunkon sem tudunk segíteni, ha nem vagyunk tisztában pillanatnyi képességeinkkel, vagy nem értjük a mozgatórugóinkat. A pillanatnyi szót külön hangsúlyozom, hiszen az ember folyamatosan tanul az őt ért ingerek, élmények hatására, ezért önismeretünk is egyfolytában fejlődhet.

Az olyan képességek feltérképezésétől, mint hogy mit szeretsz, miben vagy jó, hogyan bírod a nyomást; a vágyaid és a jelenlegi tevékenységed közötti összefüggéseken át; a téged körülvevő emberekkel való kapcsolatokig az önismeretnek is több fokozata van.

Johari ablak - önismeret
A Johari ablak. Az önismeret folyamatosan fejlődhet az AcroYoga gyakorlás közben.

A Johari ablak

Ebben a modellben tulajdonságaink, viselkedési módjaink, adottságaink és képességeink mutatkoznak meg aszerint, hogy mi magunk és környezetünk mennyire látunk rájuk.

A „nyitott énbe” tartozik minden, amit mi és környezetünk lát és ismer rólunk. A „vak én” a személyiségnek azokat a területeit jelenti, amelyeket mi nem, de mások jól, vagy hiányosan ismernek. A „rejtett én” azt a zárt területet reprezentálja, amelyeket az ember önmagáról ismer, de mások elől elrejti, az „ismeretlen én (sötét terület)” megközelíthetetlen az egyén és környezete számára.

Tapasztalataim szerint a kitartó, elkötelezett AcroYoga gyakorlás során a vak terület, és a rejtett terület nagysága is folyamatosan csökken.

Önmagunk és a másik felmérése az AcroYogában

cat in the mirror
Az önismeretünket sosem árt fejleszteni…

Az eredményes gyakorláshoz ajánlott lefuttatni egy ellenőrző listát, valahogy úgy, ahogy a pilóták is ellenőrzik a repülőgép állapotát a felszállás előtt: tudás, kapacitás, rávezetők ismerete (prerequisites), pillanatnyi koncentrációs képesség, kommunikációs képesség, önmérséklet, hangulat. Így kerülhetőek el legeredményesebben a balesetek.

Az ellenőrzést minden gyakorlás előtt meg kell tennünk, hiszen azért, mert valami tegnap ment, egyáltalán nem azt jelenti, hogy ma is menni fog. A listán mind önmagunk, mind partnerünk/partnereink képességei, mind pedig egy új mozdulat rizikójának felmérése szempontjából végig kell futni a balesetmentes és élvezetes gyakorlásért.

Miben segít a tanár?

Az ember a korral bölcsebbé válik, (persze nem mindenki ilyen szerencsés), és eljuthat az önismeret fejlett szintjére, amikor a nyílt terület az önismereti mezőben már viszonylag nagy. Addig (és utána) is elkél a segítség, a külső szemlélő(k), aki(k) támogató visszajelzéseikkel kísérnek. Az AcroYoga gyakorlásban ilyen egy képzett tanár, vagy egy tapasztalt acroyogi. Ezek a nálad sokkal gyakorlottabb emberek felmérhetik a tudásodat, a készenléti állapotodat, és fejlesztő megoldásokat javasolnak.

Előfeltételek

A rávezetők olyan előfeltételeket tartalmazó gyakorlatok, amelyek megtanítják az agyadnak és a testednek, hogyan készüljenek fel egy adott mozdulatra. A rávezető gyakorlatok előtt az erősítő- és nyújtó feladatok képessé tesznek arra, hogy a rávezetőket megcsináld. Ha például nem elég nyitott a vállad, és erős a karod, akkor a had2hand előtt érdemes vállnyitó gyakorlatokat végezni és erősíteni, hogy egyáltalán értelme legyen a rávezető gyakorlatokat elkezdeni. Ha mennek a rávezetők (először az egyéni, majd páros formában), akkor eljutottál arra a szintre, hogy kontrollált körülmények között (spotter, loncs, matrac) elkezdjétek pároddal (akivel összehangolódtál) a hand2handet.

foot to hand variáció, kézben állás
az Acrobotic Flow csapatával

Hogy tovább bonyolítsam a helyzetet, a hand2hand az AcroYogában a mozdulatpiramis csúcsán áll, ahhoz, hogy biztonságosan, helyesen megcsináld, sok-sok más gyakorlatban is jártasságot kell szerezned. Nehezen tudom elképzelni, hogy egy flyer például stabil vállállás nélkül képes lenne a hand2handre, de ugyanilyen elemi, hogy a foot2hand különféle változatai is a felkészülés szerves részét képezik. Képzeld csak el, hogy anélkül akarnál szaltózni a gerendán, hogy bukfencezni sem tudsz a földön…

hand to hand, vagyis kézben kézenállás

Vannak, akik mozgásos múltjuknak köszönhetően azonnal kezdhetnek a legnehezebb gyakorlatokkal, de csak azért, mert előtte már máshol megszerezték a szükséges előfeltételeket. Hozzáteszem, hogy az ellenőrző állomásokon nekik sem árt végigmenni, mert könnyen kiderülhet, hogy vannak hiányosságaik, amelyeket jó pótolni a sérülésmentes, hatékony gyakorlásért.

Természetesen nem létezik a Nagy Rávezető Kódex, de azért vannak kipróbált, bejáratott, és közkedvelt feladatok, amelyeket a tanárok ismernek és alkalmaznak. Emellett sokszor csak a fantázia szab határt annak, hogyan igyekszünk rávezetni a gyakorlókat a mozdulatokra, újabb és újabb izgalmas, érdekes variációkat kitalálva.

Miben más egy óra, mint egy jam?

Egy jó vezetett órán a tanárok nem pusztán mozdulatokat tanítanak neked, vagy „belepakolnak” egy pózba, hanem tematikusan, előre átgondolt módszerrel felépített órastruktúrában alapoznak, olyan feladatokat adnak, amelyekkel fejlődsz. Megadják neked a tudást az önálló gyakorláshoz. A tanárok felelőssége éppen ezért nagy, hiszen valódi, használható képességekkel igyekeznek felruházni téged, amelyek a balesetmentes, minimum rizikójú játék felé visznek. Egy óra lényege abban rejlik, hogy egy olyan ember tanít téged, aki tudja, hogy mit, miért csináltat meg veled, látja azt is, amit te nem, és instrukcióival képes fejleszteni, vagy átlendíteni a nehézségeken.

Becsapod magad?

Mindannyian a sikerélményért sportolunk. Számomra az AcroYogában ugyanúgy fontos, hogy célokat tűzzek ki magam elé, és aztán el is érjem azokat, mint az élet bármelyik más területén. Egy biztos, nem akarom magamat becsapni, hanem a saját, valós teljesítményemmel szeretnék célt érni. Ugyanígy a hozzánk járóknak is valós tudást szeretnénk adni, az egyensúly, a koordináció fejlesztését, az erőnlét és a hajlékonyság fokozását, a képességek komplex növekedését.

Hogyan tudod felmérni, hogy éppen hol tartasz?

A válasz nem bonyolult. Az alábbi lista 1 hónapos, 6 hónapos, és 1 éves ellenőrzését javasoljuk:

  • Figyeld meg, hogy az erősítő-és nyújtó gyakorlatokban mekkora a fejlődésed.
  • Nézd meg, hogy a rávezető egyéni és páros gyakorlatok hogy mennek, honnan hová értél el.
  • Kísérd figyelemmel, hogy egy-egy konkrét feladat koordinációs, egyensúlyi szempontból hogyan fejlődött a gyakorlásodban.
  • Próbáld ki az éppen aktuálisan gyakorolt feladatokat több flyerrel/base-zel, így egyszerűen leszűrheted a következtetést, hogy neked van-e még pótolni valód.
  • Legyél alázatos!

Amit mindig ajánlunk:

  • Kérdezz a partnereidtől, érdekeljen, hogy milyen benyomásaik vannak a gyakorlásotokról, a kommunikációdról, a reakciódról, és jegyezd meg a válaszaikat!
  • Vedd fel videóra a gyakorlásotok elemeit, és nézzétek vissza a felvételeket a gyakorlás közben, így fejlesztheted a testtudatodat!
  • A felvett videókat később is nézd vissza, és lásd meg, hogy miben, hogyan változtál!
  • Teszteld magad, ha problémába ütköztök, és úgy érzed, hogy valami nem megy együtt, akkor játssz más partnerrel is! Mint minden más sportban, itt is előfordul, hogy nem tudsz mindent megcsinálni az állandó partnereddel, például anatómiai korlátok miatt. Van, akinek hosszabb a lába, van, akinek rövidebb, magasabb, alacsonyabb, ezek olyan tulajdonságok, amelyeken nem tudunk változtatni. Ahelyett, hogy a másikat hibáztatnád, keressetek más megoldási utakat, más feladatokat! Tiszteld önmagad, és a másik határait!

Az ellenőrző lista

Rávezetők

Ismerem én és a partnerem a feladat rávezetőit?

Meg tudom/tudjuk csinálni ezeket?

Hasonló feladatokat csináltunk már? 

Rizikó és felelősség

Mi a feladat legnagyobb veszélye?

Mindketten tudjuk ezt?

Van sérülésem?

Tisztáztuk, hogy mit fogunk csinálni?

Tisztáztuk, hogyan bontjuk a pózt?

Környezet

Tiszta a terep?

Alkalmas a terep?

Személyes

Fókuszált vagyok?

Elég felkészültnek érzem magam?

Elmondtam, hogy mire van szükségem?

Kaptam elég időt?

Bízom a partneremben?

Megfelelő a hangulatom a gyakorláshoz?

A partnerem képes megérteni, ha kérek tőle valamit?

Én képes vagyok megérteni, ha kér tőlem valamit?

Partnerem és én tisztában vagyunk a korlátainkkal? 

A bejegyzés megírásához ihletet merítettem innen.